10.21.2017 14:07

Spatiile de birou din Bucuresti: 90% sunt de inchiriat

Aproape 90% dintre spatiile de birouri existente in Bucuresti sunt destinate închirierii

Potrivit unei analize realizate de catre Wizmo.ro, platforma imobiliara dedicata atât sectorului rezidential, cât si celui de business, si RE/MAX Grup de Lux, una dintre francizele RE/MAX  România, 88% dintre spatiile de birouri din capitala sunt destinate închirierii. Situatia este asemanatoare si în Cluj-Napoca, unde doar 30% dintre imobile sunt de vânzare.

„In acest moment, pe Wizmo.ro sunt publicate peste 40.000 de proprietati, 1.050 dintre acestea fiind de birouri. In ceea ce priveste destinatia lor, in Bucuresti si Cluj, 88% respectiv 70% sunt de inchiriat si doar 12% respectiv 30% de vanzare”, a declarat Maarten Deboo, CEO Wizmo.ro.

Potrivit datelor din platforma Wizmo.ro, pretul mediu de inchiriere al spatiilor de birouri este de 9,62 Euro/mp in Bucuresti, 9,53 Euro/mp in Cluj si 7,54 Euro/mp in Iasi, preturile spatiilor diferind in functie de dotari, amplasament, servicii oferite si, cel mai important aspect, clasa birourilor din care face parte.

Adiacent chiriei, pentru spatiile situate in centrele de business se percep si costuri de intretinere. Pentru cladirile din Cluj-Napoca, de exemplu, aceste costuri sunt cuprinse intre 1 si 3 Euro/mp de spatiu inchiriat. Toate aceste cheltuieli se refera la spatiile comune ale nivelului (lifturi, spatiile din fata liftului, spatii tehnice, casa scarii), precum si la spatiile comune ale cladirii (spatii tehnice, adapost ALA, cai de acces, receptie, rampe, spatii paza).

In general, costurile administrative sunt regularizate periodic, in sistem “open book”.
De exemplu, un spatiu care are o chirie de 12,5 Euro/mp si care pare prima optiune (dar care are o cota de spatii comune de 16%), este mai putin avantajos fata de un alt spatiu, cu chirie de 13 Euro/mp, care are spatii comune de doar 5%. De regula, spatiile comune variaza intre 10% si 15% in cazul imobilelor de suprafata mare (de peste 3.500 mp), respectiv intre 12% si 18% in cazul imobilelor cu suprafete mai reduse (sub 2.500 mp).

“Avand in vedere ca obiectivul final este identificarea acelui spatiu care ofera acomodarea unui anumit numar de posturi de lucru (si desigur, suplimentar, o marja de extindere rezonabila), cel mai important aspect nu este chiria pe metru patrat, ci chiria per post de lucru. Acest indice se calculeaza ca raport intre chiria totala (rezultata din multiplicarea suprafetei inchiriabile cu chiria pe metru patrat) si numarul de posturi de lucru (numarul de angajati care poate fi acomodat in acel spatiu)”, a explicat Alina Berghian, Sales Associate RE/MAX Grup de Lux.

Cum îsi pot alege companiile un spatiu eficient

In primul rand, recomandarea specialistilor în imobiliare este sa tina cont de faptul ca pentru fiecare angajat este nevoie de aproximativ 10 mp. Atunci cand se alege un spatiu de birouri, cea mai importanta caracteristica a sa este asa zisa “suprafata de mocheta”, adica suprafata efectiva a birourilor, unde se va desfasura activitatea. In general, suprafetele construite includ holuri, circulatii, spatii tehnice. Acestea sunt conexe si necesare, insa nu reprezinta locul efectiv unde angajatii isi vor desfasura activitatea.

Eficienta unui spatiu este data de mai multi factori – forma acestuia, numarul de fatade ce asigura lumina naturala, precum si adsncimea cladirii (distan?a dintre doua fatade cu lumina naturala). De exemplu, 1.000 mp situati in 3 cladiri diferite pot avea mai mult ca sigur 3 niveluri de eficienta diferite.

Cele mai eficiente spatii sunt cele de forma dreptunghiulara, cu lumina naturala pe lungimea cladirii, pe ambele fatade, fara foarte multi stalpi de sustinere in interior. Spatiile cu formele patrate, desi aparent  usor de partitionat, pot fi in realitate dificile, din cauza distantei mai mari intre doua fatade luminate. Luand in calcul eficienta spatiului, se poate observa ca uneori intr-un spatiu de 500 mp pot incapea mai multe posturi de lucru decat intr-un spatiu de 575 mp intr-o alta cladire, cu alta configuratie.

“Atunci cand compania se muta intr-un nou spatiu este indicat sa se tina cont de modalitatea de utilizare a acestuia. In cazul in care activitatea implica frecvent vizite din partea clientilor, atunci este indicat ca acesta sa fie situat intr-o zona centrala, usor de identificat, cu mare vizibilitate. Daca spatiul va servi doar angajatilor ce nu au relatii directe cu clientii, adica sunt implicati in operatiuni de back-office, atunci nu este nevoie de o amplasare centrala, acesta putand fi ales intr-o zona semicentrala sau periferica”, a spus Alina Berghian.

De asemenea, este important ca in zona respectiva sa fie concentrate punctele de interes ale companiei. Specialistii recomanda ca angajatorii sa tina cont si de cerintele angajatilor, de unde se deplaseaza acestia pentru a ajunge la locul de munca, proximitatea fata de statii ale mijloacelor de transport in comun, agentii bancare, scoli/gradinite, spitale, magazine etc.

Nu în ultimul rând, problema locurilor de parcare a devenit una vitala, atst pentru clienti cat si pentru angajati. In general, in centrele de business de clase superioare se ofera la 80-100 mp inchiriati cate un loc de parcare, dar este recomandabil ca proprietarii sa verifice daca in zona exista alte posibilitati de parcare.

Chirie

Despre Wizmo.ro

Wizmo.ro este o platforma imobiliara dedicata în aceeasi masura segmentului rezidential si celui de business, creata de o echipa mixta de specialisti, care si-au propus sa aduca un suflu nou si mai multa transparenta pietei anunturilor imobiliare.

Echipa din spatele Wizmo.ro este formata din investitori în domeniul imobiliar la nivel international, specialisti IT si marketing, cu o experienta de 12 ani în online marketing si peste 30 de platforme si magazine online dezvoltate. Investitorii sunt belgieni, echipa de marketing este mixta, iar cea de development este în Cluj.

Despre RE/MAX Grup de Lux

RE/MAX Grup de Lux este una dintre primele francize RE/MAX în România si, de asemenea, în Cluj-Napoca.

RE/MAX lider mondial în real-estate, fiind franciza numarul 1 la nivel global pe acest segment. Compania, înfiintata în 1973 în Denver, are astazi peste 100.000 de agenti afiliati în birouri aflate în cca. 100 de tari din întreaga lume. În Europa, RE/MAX este prezent în 33 de tari, cu peste 1.600 birouri si 15.000 de agenti, continuând sa se extinda. www.remax.ro 

Vizualizari: 274

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>