04.08.2020 16:18

Care sunt constructiile ce au marcat secolul XX

IMOPEDIA.ro prezinta clasamentul constructiilor care au marcat secolul XX, realizat de un juriu de specialitate din cadrul Conexpo-Con/Agg, cel mai important eveniment international din industria constructiilor.

10. Aeroportul Chek Lap Kok din Hong Kong  a fost deschis în 1998, pentru zboruri comerciale, la mai putin de noua ani de la anuntarea proiectului. Chek Lap Kok a fost construit pe o insula artificiala, iar suprafata teritoriala a Hong Kongului a crescut astfel cu peste 12 kilometri patrati.

9. World Trade Center din New York a fost inaugurat in aprilie 1973. La vremea respectiva, turnurile 1 si 2 au primit titlul de „cele mai inalte cladiri din lume”, titlu deţinut pana atunci de Empire State Building.

Data de 11 septembrie 2001 a ramas in istorie, din cauza atacului terorist asupra World Trade Center, in urma caruia au pierit peste 2.750 oameni. Procesul de curatare a zonei a durat opt luni.

8. Barajul Aswan din Egipt este cel mai important baraj egiptean care traverseaza Nilul in sudul tarii, in apropierea orasului Aswan. Lucrarile de constructie ale barajului Aswan au inceput in 1960 si s-au inchieat in 1970.

Aswan High Dam are o lungime de 3.830 metri si o inaltime de 111 metri, iar rezervorul acestuia este unul dintre cele mai mari lacuri artificiale din lume, lacul Nasser.

7. Opera din Sydney este un proiect indraznet, ce poarta semnatura arhitectului danez Jørn Utzon. Constructia a durat intre 1956 si 1973, fiind singura cladire moderna celebra pana in anii ’90.

La sfarsitul anilor ’40, arhitectul danez a castigat un concurs de proiecte pentru noua cladire a operei australiene, desi ideile sale pareau imposibil de pus in practica: acoperisul in forma de scoici suprapuse, 1.000 de incaperi, precum si alte provocari arhitecturale.

Bugetul estimat initial era de 7 milioane dolari, iar costul final s-a ridicat la 102 milioane dolari.

6. Canalul Panama (1914)  uneste Oceanul Atlantic de cel Pacific, avand un rol vital in comertul maritim international. Societatea Americana a Inginerilor Civili a clasat constructia drept una dintre cele sapte minuni ale lumii moderne.

Franta a inceput lucrarile de constructie in 1881, insa acestea au fost oprite, din cauza problemelor tehnice si a numarului mare de vieti omenesti pierdute. Ulterior, SUA a preluat proiectul, pe care l-a finisat dupa un deceniu.

Se estimeaza ca, in timpul lucrarilor de constructie, au murit peste la 27.000 muncitori, in special din cauza malariei si a febrei galbene.

5. Barajul Hoover (fost Boulder) din SUA este un baraj gravitational in arc, realizat din beton armat, inchizand defileul Black Canyon al fluviului Colorado River, la graniţa dintre statele Arizona si Nevada.

4. Empire State Building din New York, finisata in decurs de un an si 45 de zile, are 381 metri si 102 niveluri, fiind intre primii cinci zgarie-nori din SUA. Societatea Americana a Inginerilor Civili a clasat constructia drept una dintre cele sapte minuni ale lumii moderne.

3. Sistemul de autostrazi interstatale Eisenhower din SUA are o lungime de aproape 76.000 km si este a doua din lume, dupa cea din China.

Lucrsrile de constructie au fost autorizate in 1956, fiind finisate 35 ani mai tarziu. Costurile finale sunt estimate la circa 450 miliarde dolari (la valoarea de astazi), fiind unul din cele mai scumpe proiecte din lume.

Sistemul de autostrazi deserveste toate orasele-capitala din SUA, cu cinci exceptii: Juneau (Alaska), Dover (Delaware), Jefferson City (Missouri), Carson City (Nevada) si Pierre (Dakota de Sud).

2. Golden Gate Bridge din San Francisco este unul dintre cele mai puternice simboluri americane, inaugurat in urma cu peste 75 ani. Lucrarile de constructie s-au intins pe o perioada de numai patru ani, intre 1933 si 1937.

Golden Gate face legatura intre San Francisco si Marin County. In timp ce in 1937, podul era tranzitat zilnic de circa 9.000 vehicule, in prezent, pe aici trec peste 110.000 automobile/zi.

1. Tunelul Canalul Manecii, tunel feroviar submarin, face legatura intre Folkestone, Marea Britanie si Coquelles, Franta, pe sub Canalul Manecii.

Cu o lungime de 50 km, este al doilea tunel feroviar ca lungime din lume, fiind depasit doar de tunelul japonez Seikan.

Lucrarile de constructie au inceput in 1988, iar in 1994, tunelul a fost dat in folosinta. Costurile finale au depasit cu 80% bugetul initial, ajungand la 4,6 miliarde lire sterline (echivalentul a 11 miliarde lire sterline in prezent). 

Vizualizari: 1.668

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>